Literacy for de mange, ikke for de få - behovet for metaspråk også for de svakeste elevene
Har
sosiale ulikheter i skolen ført til at enkelte elever ekskluderes fra
undervisningen? Mangler disse elevene et metaspråk? Hvordan kan man som lærer
legge til rette for at alle elever opplever mestring?
Som fremtidig
lærer har jeg et sterkt ønske om at alle elevene mine skal oppleve mestring –
og da særlig de svakeste. I praksis har jeg imidlertid erfart at de svakeste
elevene ofte faller ut av undervisningen – så hva kan man gjøre for å hindre
dette? Dette forsøker Sylvi Penne og Bodil Kleve å finne svar på i sin
forskning. De ser på likheter og ulikheter mellom fagene matematikk og norsk,
men i dette innlegget kommer jeg til å løfte fram den norskfaglige siden av
saken ettersom NORD2600 er et emne i nordisk.
En kort introduksjon av artikkelen
Penne og Kleve har skrevet en artikkel som belyser hvordan sosiale ulikheter øker i den
norske skolen, der de fokuserer mest på de elevene som karakteriseres som
svake. I artikkelen «Norsk og matematikk i et
literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene» fra 2011, problematiserer
de denne økningen ved å vise til at elevenes primærdiskurs er ulik. Primærdiskurs
er en betegnelse for dagligtalen til personer, som består av vaner, erfaringer,
følelser og språk (Gee, 2016, s. 39).
Forskerne
legger vekt på at svake elever ofte blir møtt med forenklinger, slik at fagene oppleves
som enda mer utydelige. En slik form for «tilpassing» til de svake elevenes
primærdiskurs kan resultere i at de ekskluderes fra diskursen som brukes i de
ulike fagene (Kleve & Penne, 2011, s. 16). Som en løsning på problemet
legger forskerne opp til at høyere metabevissthet om språk og tenkemåter vil øke
elevers muligheter for læring. Denne metabevisstheten blir i artikkelen omtalt
som literacy, som enkelt forklart innebærer å kunne skape mening ved hjelp av ulike tegn i egne og
andres tekster. Det skal imidlertid nevnes at literacy handler om langt mer enn lesing og skriving - det gjør deg også i stand til å identifisere og forstå meningsinnhold i tekster, i tillegg til å kunne delta aktivt i samfunnet (Blikstad-Balas, 2016, s. 15-16.).
De
hevder videre i sin artikkel at perspektiver på tvers av to ulike fag – norsk
og matematikk – kan være løsningen på å forsterke den metaspråklige
bevisstheten til elevene. Med dette mener de at elevenes metaforståelse vil øke
dersom de får innsikt i det språket og de metodene som blir brukt i et fag (Kleve
& Penne, 2011, s. 16).
Penne
og Kleve underbygger argumentasjonen sin ved å vise til Bruner og teoretikere
som har videreutviklet hans læringsteorier. De argumenterer på tre ulike nivå
som alle setter søkelys på metaspråklighet: diskursnivå, sjangernivå og fenomenologisk
nivå (Kleve & Penne, 2011, 4-5). De legger særlig vekt på det siste nivået,
der to ulike tenkemåter blir presentert: paradigmatisk tenkemåte og syntagmatisk
tenkemåte. Paradigmatisk tenkemåte handler om å tenke vitenskapelig og
krever argumenter basert på dekontekstualiserte forklaringer og
generaliseringer. Syntagmatisk tenkemåte krever på den andre siden en kontekst
som bakgrunn for forståelsen, der tolkning er nødvendig (Kleve & Penne, 2011, s. 8-9).
I
norskfaget blir syntagmatisk tenking oppfattet som mest gunstig ifølge Kleve og
Penne. Tenkemåten legger opp til tolkning, som nettopp utgjør kjernen i
norskfaget. Generaliseringer har derimot ofte blitt sett ned på i norskfaget (Kleve & Penne, 2011, s. 13). Dette utdyper forskerne med si at generaliseringer bør unngås når man argumenterer, da norskfaget hovedsakelig skal tolkes kontekstuelt (Kleve & Penne, 2011, s. 13). Til tross for dette påpeker de at paradigmatisk tenking og generalisering vil
være nødvendig i lesekontekster for at elevene skal kunne gjenkjenne universelle
utsagn i teksten (Kleve & Penne, 2011, s. 15).
Sammenhengen mellom elevers primærdiskurs og literacy
Artikkelen
formidler som sagt at sosiale ulikheter i skolen henger sammen med elevers
ulike primærdiskurser. Når elevene begynner på skolen blir de møtt av et språk som
er spesialisert og tilpasset ulike arenaer, såkalte sekundærdiskurser (Gee,
2016, s. 40). Språkbruken i skolefagene blir sekundærdiskurser for elevene, og
vil kunne oppleves svært ulik fra person til person. De elevene som har en primærdiskurs
som baserer seg på deler av det de møter i sekundærdiskursene vil dra nytte av
det, mens andre elever vil oppleve sekundærdiskursene som fremmede og vanskelige
(Kleve & Penne, 2011). Denne problemstillingen blir også løftet fram av
James Paul Gee i boka Literacy i skolen:
Hovedkritikken Gee retter mot skolen, er at literacy-opplæringen skolen tilbyr ikke gjør elevene i stand til å bruke og forstå skolens akademiske språk. Ingen språklig varietet er så avgrenset at den kan beskrives som utelukkende hverdagslig eller akademisk. Men som Gees studier viser, er det store forskjeller i hvor kjent skolens måter å bruke språk på er for ulike barn idet de starter på grunnskolen. Dermed vil de barna som er vant til og fortrolige med akademisk språk, alltid ha et systematisk bedre utgangspunkt enn barn som ikke er vant til de akademiske diskursene. (Gee, 2016, s. 41).
Her ser man at Gee
kobler elevers primærdiskurser direkte opp mot hvordan de behersker det
akademiske språket som brukes i skolen. Dette stemmer godt overens med det
Kleve og Penne mener er hovedårsaken til at sosiale ulikheter i skolen oppstår –
nemlig elevers ulike primærdiskurser. Ved å være klar over elevenes ulike
bakgrunner, vil man som lærer lettere kunne sørge for å gi elevene den
kunnskapen de trenger for å mestre diskursen som brukes i skolen. For å få til
dette på best mulig måte, må det legges til rette for at elevene inkluderes i
fagstoffet, framfor å stenge dem ute fra fagene. En slik løsning blir
presentert i Blikstad-Balas’ bok:
Å sosialisere elevene inn i fagets terminologi, tenkemåter og egnede måter å forholde seg til tekster på, er helt avgjørende. At elever tar del i språklig relevante aktiviteter i faget, at de blir oppmerksomme på hva slags kunnskap som er viktig innenfor ulike fagtradisjoner og at de selv får ta del i både lesing og skriving […]
Her illustrerer Blikstad-Balas
at det er en tydelig sammenheng mellom mestring og elevens kunnskap om faget. Det
er nettopp dette Kleve og Penne løfter fram i sin artikkel – det faktum at metaspråklig
bevissthet, literacy, vil øke elevers muligheter for læring. Ved å la elevene ta del i de
ulike tekstpraksisene som brukes i hvert fag, vil de enklere kunne tilpasse seg skolehverdagen. På den måten unngår man stigmatisering av de svakeste
elevene, samt og forenkle fagstoffet for dem slik at de ekskluderes fra undervisningen.
I praksis har jeg nettopp erfart hvor viktig det er å inkludere de svakeste elevene
i fagterminologien, slik at det ikke blir et økende skille mellom dem og de elevene som allerede mestrer diskursen.
Til tross for at man som lærer bør unngå overforenkling av fagstoffet, mener jeg likevel at det er nødvendig å møte elevene der de er. Med dette mener jeg at man bør være klar over elevenes bakgrunn, slik at man får innblikk i primærdiskursen deres. Elever har svært ulike forutsetninger, og tilpasset opplæring vil alltid være en viktig del av lærerjobben. For at de svakeste elevene skal oppleve mestring i norskfaget, vil det derfor også være nødvendig å gi dem den oppfølgingen de trenger for at de skal forstå det aktuelle fagspråket.
Skrevet av Frida Tingstad
Skrevet av Frida Tingstad
Kilder:
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i Skolen. Universitetsforlaget, Oslo.
Kleve,
B. & Penne, S. (2011). Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv:
metabevissthet også for de svake elevene. Acta Didactica Norge, 6,
1-18.
Gee, J. (2016). Literacy i Skolen. Universitetsforlaget, Oslo.
Bilde hentet fra:

Hei, Frida!
SvarSlettFørst og fremst vil jeg si at språket ditt er klart og tydelig, i tillegg til at teksten har god flyt. Tydeligheten kommer særlig frem ved at du bruker setningsstarter som: "her ser man", "her illustrerer", "til tross for" ol. Videre ser jeg at poenget med artikkelen kommer klart og tydelig frem. I tillegg er disposisjonen logisk oppbygget, og det er og sammenheng i teksten. Gjennom hele artikkelen er det klart at behovet for metaspråk som er den røde tråden i teksten. Det er også fint at du legger vekt på den norskfaglige siden av forskningsartikkelen i blogginnlegget ditt, noe du også skriver i artikkelen. Det er flott at du forklarer fagbegrep på en kort og presis måte, slik som for eksempel primærdiskurs og metabevissthet. Særlig gjelder det at du kobler begrepsavklaringene opp mot pensumet vårt.
Flott at du relaterer drøftingen til egne erfaringer i praksis. I tillegg viser du selvstendighet og god argumentasjon i drøftingen din. Du kan eventuelt gjøre drøftingen mer nyansert ved å se saken fra flere sider: "på den ene siden…. «, "på den annen side…" osv. En nyanse kan for eksempel å være problemer/utfordringer med å få med alle elevene, slik som tidspress, og gjennomføring i praksis.
Tips til kildeføring: i en setning skriver du: "En slik løsning blir presentert i Blikstad-Balas’ bok», men hvilken bok er det snakk om? I tillegg er det litt forvirrende at du referer til Gee som (Gee, 2016, s. 41). Det er vel Blikstad-Balas som har skrevet boka, hvor hun har referert til Gee. Jeg bruker å gjøre det på denne måten i slike tilfeller: (Gee, (referanse i boka), referert i Blikstad-Balas, 2016: s.41)
Alt i alt en godt skrevet artikkel, som svarer presist på oppgaven! :)