Grammatikk som del og helhet
Skrevet av Madeleine Varang
Innledning
Da jeg gikk på skolen hadde jeg lite
interesse for grammatikk. Det var et fjernt og isolert konsept der vi lærte
hvordan vi kunne kategorisere ord i systemer, totalt løsrevet fra det andre
fagstoffet i norskfaget. Også i dag viser forskning at grammatikkens rolle er
problematisk, nettopp fordi den har en manglende sammenheng til resten av
norskfaget. Med andre ord er grammatikkens funksjon i skolen et omstridt tema:
På en side skal grammatikken være en selvstendig del og være fast system som
elever kan se på som en ressurs. På en annen side er grammatikkundervisningen
kritisert for å ha en manglende sammenheng mellom system og språket i bruk.
Et overordnet prinsipp fra Fagfornyelsen som skal tas i bruk fra 2020 er
dybdelæring. Med dybdelæring menes det at elevene skal utvikle kunnskap om fag
mellom fagområder. I tillegg skal elevene kunne bruke kunnskapen som sin egen
og se en sammenheng og helhet i det de lærer (Utdanningsdirektoratet,
2019 og Utdanningsdirektoratet, 2018, 1:40).
Det er Tor Arne Haugens artikkel, “Funksjonell grammatikk som metaspråk
i skulen - ei moglegheit for djupnelæring i arbeid med språk og tekst”, jeg
skal ta utgangspunkt i. Haugen har skrevet en omfattende artikkel om nettopp
hvordan funksjonell grammatikk kan skape grunnlag for dybdelæring i skolen.
Først
vil jeg presentere Haugens artikkel der jeg vil fokusere på argumentet hans for
at SFL er en mulig inngang for å skape grunnlag for dybdelæring. Deretter vil
jeg drøfte SFL. Videre blir grammatikkens rolle sett i lys av
literacy-begrepet. Gjennomgående vil begrepet dybdelæring trekkes inn.
Presentasjon av artikkel
Tor Arne Haugen har skrevet en
omfattende artikkel om grammatikkens rolle, samt om blant annet
systemisk-funksjonell lingvistikk (SFL) kan være en mulig inngang for å
integrere grammatikkundervisningen som en del av en helhet i norskfaget, og
dermed komme nærmere målet om dybdelæring. Systemisk-funksjonell lingvistikk er
en måte å forstå språk. Teorien tar utgangspunkt i at språk er skapt i en
sosiokulturell kontekst. Dermed er språket dynamisk og i stadig endring, men
samtidig er det mulig å systematisere språket. Teorien går ut på at språket
består av en systemisk og en funksjonell del, som til sammen utgjør teksten,
eller det som Haugen betegner som ”to sider av samme sak”.
Hans
metode gjennom artikkelen er å drøfte SFL som teoretisk inngang for
grammatikkundervisning. I tillegg vil han vise til det strukturalistiske preget
grammatikkundervisninga har i dag, samt presentere en rekke forskning som peker
i retning av at vi trenger en funksjonell grammatikk. I artikkelen handler SFL
i grammatikkundervisninga om at elevene skal se det store bildet. Haugens mål med
grammatikken er at er at den kan tas direkte i bruk i arbeidet med tekster. Han
viser til forskningsresultatene til Debra Myhill: gjennom eksplisitt
grammatikkundervisning fikk elevene i intervensjonsgruppa bedre resultater på
skriving og hadde en større metabevissthet rundt språket og hvordan man bruker
det (Myhill, 2012, s. 162). Han setter dette i sammenheng med SFL og
dybdelæring og peker på at eksplisitt grammatikkundervisning med utgangspunkt i
SFL-forståelse og fokus på direkte brukbarhet for andre aspekter i norskfaget
vil føre til dybdelæring og helhet.
Drøfting
Haugen trekker frem dagens grammatikkundervisning i klasseromspraksis
som problematisk. Han argumenterer for at det er mangel på sammenheng mellom
grammatikk og tekst. Henning Fjørtoft viser til Lyder Sagen i sin bok, Norskdidaktikk:
“De kan ikke lære “ren” grammatikk som en abstrakt øvelse, men må tilegne seg
forståelse gjennom praktisk arbeid med lesing og skriving.” (Fjørtoft, 2014, s.
26). Dette er da uttalt i 1821.
Skrur vi tiden frem kan vi se hvordan Haugen begrunner gapet mellom
ideal og praksis i det teoretiske grunnlaget. Dersom vi kun behandler
grammatikk som noe uforanderlig, isolert og eget vil elevene nødvendigvis slite
med å se grammatikk i en større sammenheng. Derav kan SFL representere et
alternativ til det skarpe skillet. Grammatikken står etter min mening i dag ved
et veiskille. Skal den få sin plass i dybdelæringen må det skje en
grunnleggende endring for hvordan vi forholder oss til grammatikk. Den må bli
både del og helhet.
Systemisk-funksjonell lingvistikk
Som nevnt frykter Haugen grammatikken
befinner seg i en strukturalistisk grøft. Med dette mener han at vi fortsatt
behandler grammatikken som et metaspråk atskilt fra den dynamiske
tekstpraksisen. Dette er problematisk for dybdelæringen fordi det blir en
manglende helhet.
Det som er positivt med SFL som teoretisk utgangspunkt er at vi kan
bruke metaspråket som en ressurs fordi SFL har et funksjonelt syn på
grammatikken. Det som også er positivt med SFL er at elevene kan se helheten i
norskfaget. Som Haugen peker på er det i “dag tradisjon for å skille tydelig
mellom språket som system og språket i bruk” (side 3), og dette har med den
strukturalistiske arven å gjøre. Gjennom å se språk og tekst som helhet vil
eleven oppleve å se dybden i teksten gjennom å kunne se blant annet
sjangertrekk, ordvalg og ideologi, men også kunne se funksjonen til verbtider
og hvor subjektet er plassert. Språket vil med dette få en større mening på
flere plan. I tillegg vil eleven kunne se språkets ulike funksjoner, derav
systemisk-funksjonell teori.
Idealet som Sagen hadde i 1821 består fortsatt i dag, men det er et gap
i klasseromspraksisen, som blant annet forskningen til Myhill underbygger. Jeg
er kritisk til om vi kan trekke en linje mellom idealet til Sagen og Haugen og
at praksisen blir den samme som i dag, nemlig at grammatikkens funksjon er å
være et middel.
Grammatikkens mål var allerede i 1821 å være et middel for annen
læring, og jeg er også kritisk til hvordan en skal klare å behandle
grammatikkens verden som noe mer enn kun et middel. For forskning kan grammatikken
være et mål i seg selv, noe elevene også må få tilgang til å forstå. Dermed er
jeg kritisk til hvordan et ideal som SFL i grammatikkundervisningen skal
fungere i praksis, og om vi ender opp som i dag der den til slutt blir isolert
fra teksten.
Literacy
Literacy er et begrep jeg knytter til
Haugens arbeid. Literacy handler om hvordan vi forstår tekst gjennom den
tekstkompetansen vi har (Blikstad-Balas, 2016, s. 10-11). I tillegg omhandler
det bruken av språket i en samfunnsfaglig kontekst. Literacy-begrepet befinner
seg dermed i spennet mellom det kognitive og det samfunnsvitenskapelige. Jeg
velger å vise til Ingebjørg Tonne og Myhill som på hver sin måte argumenterer
for hvordan det å ha et metaspråk er en viktig del av det å ha tekstkompetanse.
Tonne argumenterer for at det å ha et metaspråk er en viktig del av å forstå
det syntaktiske med teksten (Tonne, 2017, s. 199-200). Med dette tolker jeg det
slik at hun argumenterer for at det er viktig at elevene gjennom
grammatikkundervisning utvikler et metaspråk på en slik måte at de kan anvende
det i en større kontekst, som setningsoppbygging. Som Haugen vil jeg også vise
til Myhills argumentasjon basert på forskningsresultatene. Myhill skriver
innledningsvis at literacy-kompetanse er basert på å ha kunnskap om
språksystemet, men også det funksjonelle aspektet (Myhill, 2012, s. 140). Med
dette går Myhills og Haugens argumentasjon parallelt. For dybdelæringen er dette også aktuelt fordi
tekstkompetansen handler om det å kunne anvende tekstkompetansen fra en del til
en annen og se det tverrfaglige.
Avslutning
Historisk sett har ideen om
grammatikkens funksjon ikke endret seg i stor grad. Som nevnt mener jeg
grammatikkens rolle i skolen befinner seg i et veiskille. Her kan Haugens idé
representere en vei - en vei der SFL er det teoretiske utgangspunktet, men
muligens forblir et middel i klasseromspraksisen.
Haugen kritiserer dagens grammatikkundervisning og mener den har blitt
fanget i det strukturalistiske perspektivet. Dette har ført til at elevene ikke
ser relevansen mellom grammatikkundervisningen, det å ha et metaspråk, og
tekstene de møter og tekstene de produserer. Haugen fremmer ideen om å
integrere et mer funksjonelt syn på grammatikkundervisningen slik at
grammatikken både får en selvstendig del men også blir en del av fagets helhet
gjennom det Haugen betegner som “to sider av samme sak” (Haugen, 2019, s. 2).
Vi kan se literacy-begrepet i lys av det å integrere del og helhet. For
elevenes literacy kan vi peke på både Myhills og Tonnes forskning på effekten
av det å ha og bruke et metaspråk, og det å lese og skrive egne tekster. Dermed
er literacy-begrepet helt sentralt fordi det å ha og kunne anvende et metaspråk
inngår i elevenes tekstkompetanse.
Dermed kan vi introdusere konsepter dybdelæring som trekker frem
nettopp dette med at elevene skal kunne anvende kunnskap som sin egen. I tillegg
skal de se sammenhenger i faget. De må se hvordan del og helhet henger sammen,
og det er her Haugens argumentasjon trumfer, for SFL handler nettopp om det å
se del og helhet i sammenheng.
Konklusjonen står dermed slik at for å kunne oppnå dybdelæring trenger
vi et annet utgangspunkt for en sammenheng mellom grammatikk og resten av
norskfaget. SFL er en teoretisk inngang som åpner for å i større grad skape
sammenheng mellom grammatikk som system og tekst som det dynamiske. Med andre
ord får grammatikken funksjon samtidig som den består som system, en helhet og
del i fremtidens skole.
Kildeliste
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo:
Universitetsforlaget
Fjørtoft, H. (2014). Norskdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Haugen, T. A. (2019). Funksjonell grammatikk som
metaspråk i skulen – ei moglegheit for djupnelæring i arbeid med språk og
tekst. Acta Didactica Norge, 13(1), https://journals.uio.no/adno/article/view/6240/5931
Myhill,
D. A. m.fl. (2012). Rethinking grammar: the impact of embedded grammar teaching
on students´ metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), s. 139-166.
Tonne, I. (2017). Lærarrespons på skriving i
grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheiter. I Fondevik, B. og Hamre, P.
(red.). Norsk som redskaps- og danningsfag.
s. 173-202. Oslo: Det norske samlaget.
Utdanningsdirektoratet. (2019, 13. mars).
Dybdelæring. Hentet fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/dybdelaring/
Universitetsforlaget. (2018, 29. oktober). Film: Dybdelæring. Hentet fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stottemateriell-til-overordnet-del/film-dybdelaring/

Eg syns du har skrive eit godt blogginnlegg som får fram essensen i Haugen sin artikkel. Innleiinga di er særleg fin, fordi den åpnar teksten med noko lett og personleg, som likevel er svært relevant for temaet, nemleg korleis tilnærminga til grammatikkundervisning vert opplevd av elevane. Presentasjonen din er også god, du går rett på sak og forklarer på ein kort og presis måte. Det du kanskje kunne ha endra er drøftingsdelen av oppgåva. I drøftingsdelen drøftar du fyrst innhaldet i artikkelen, for deretter å begrunne kvifor du meiner artikkelen er relevant for literacy-emnet. Dette fører til at det ikkje vert så mykje drøfting rundt artikkelen sin relevans. Kanskje du kan prøve å få inn nokre motargument der, for å få litt meir drøfting om artikkelen sin relevans?
SvarSlett